Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 19 september 2016
Door: Halmar Wolfswinkel

Wurgkrediet uit wurggreep gehaald

Wurgkredieten, Interbank en VARA consumentenprogramma Kassa zijn de laatste maanden in de media veelvuldig samen in het nieuws geweest. Je kon er haast niet omheen. Interbank is in meerdere televisie-uitzendingen van Kassa aan de tand gevoeld over haar zogenaamde wurgkredieten. Kassa heeft er vooral op aangedrongen om naast het geven van uitleg en antwoorden met een oplossing te komen voor consumenten die ooit zo’n wurgkrediet hebben afgesloten. Deze consumenten zien zelf geen oplossing meer en hebben Kassa ingeschakeld te helpen in de voor hen uitzichtloze situatie. De voorbeelden die werden uitgelicht waren schrijnend te noemen; de openstaande leenbedragen zijn enorm.

Woekerrentes van 10-14%

Interbank, onderdeel van het grotere Crédit Agricole, heeft ongeveer 150.000 klanten. Een deel van deze groep heeft nog rentes variërend tussen de 10-14%: de zogenaamde woekerrentes. En dat terwijl de huidige rentetarieven stukken lager liggen. Voor de gedupeerden heel moeilijk te verkroppen want ook zij willen profiteren van de gunstige rentestand.

Op dit moment is vooral Interbank in het nieuws maar ook via Rabobank, ABN AMRO Bank, ING Bank, Santander, Ohra Bank, HDV Bank, MNF Bank, DSB Bank, Arenda, Eurofintus, Credietmaatschappij de IJssel, IDM Bank, Voordeelbank, Finatabank, AFAB, Mahuko, FBTO, Directbank, Fideaal / Avero Achmea, NVF en IVB, DNV, Akbank hebben consumenten ooit kredieten afgesloten met deze woekerrentes.

Klanten van bovengenoemde banken hebben een doorlopend krediet lening met een variabele rente afgesloten in een periode dat de rente al hoog stond (veel hoger dan nu) of in een periode waarna de rente is gaan stijgen en de variabele rente van hun inmiddels “woekerkrediet” is meegestegen. Ze betalen alleen rente en lossen niets af. Een uitzichtloze situatie.

Oplossing van Interbank voor wurgkrediet gedupeerden

Toezichthouder AFM heeft de betreffende dossiers bekeken en noemt de situatie voor deze groep klanten uitzichtloos en niet wenselijk omdat er voor deze groep geen alternatief is; ze zitten klem.

Op aandringen van Kassa en Stichting Geldbelangen (stichting die belangen van aangemelde gedupeerden collectief behartigd) heeft Interbank nu voor een klein gedeelte van de betreffende klanten de doorlopende kredieten inmiddels omgezet naar persoonlijke leningen met rentes die gemiddeld 4,7% lager zijn dan de rentes die berekend werden. Die klanten hebben nu een vaste rente die onder de 10% ligt. De verwachting is dat zij nu binnen 8-10 jaar hun lening hebben afbetaald. Het wurgkrediet is uit de wurggreep gehaald; de oplossing van Interbank om de wurgkredieten aan te pakken.

Er komt geen verdere compensatie voor alle voorgaande jaren waarin de klanten te hoge rentes hebben betaald. Interbank is altijd binnen de wettelijke regels gebleven en vindt deze geboden oplossing voldoende. Op dit moment hebben nog ongeveer 15.000 klanten rentes van 10% en hoger. Deze komen allemaal in aanmerking om hun doorlopend krediet om te zetten naar een persoonlijke lening heeft Interbank toegezegd. Interbank ligt nu onder een vergrootglas dus kan niet anders dan haar woord gaan houden en de belofte nakomen.

Waarom konden mensen niet weg?

Waarom hebben gedupeerden niet zelf al eerder hun doorlopend wurgkrediet omgezet naar een persoonlijke lening? Ze kwamen hiervoor niet in aanmerking vanwege veranderingen in hun situatie zoals:

  • werkloos geworden
  • arbeidsongeschikt geraakt
  • met pensioen gegaan
  • gescheiden
  • minder gaan werken
  • minder gaan verdienen
  • meer overige lasten gekregen
  • gestegen huur/hypotheek
  • kinderen gekregen
  • extra leningen afgesloten
  • creditcard genomen
  • rood staan

Vanwege een of meerdere bovenstaande oorzaken konden ze niet weg bij de “oude” banken. Met als gevolgd dat deze klanten op dit moment nog steeds met een te hoge variabele rente zitten ondanks de huidige lage rentetarieven voor doorlopende kredieten. Dit is te wijten aan het feit dat veel van bovenstaande banken niet meer actief zijn en alleen nog de lopende doorlopende kredieten beheren.

De meeste persoonlijke leningen die ooit zijn afgesloten bij de ‘oude’ banken zijn afgelopen en beëindigd maar de doorlopende kredieten lopen nog door. Dit is het gevolg van de stijgende rentes die ervoor hebben gezorgd dat de looptijd van het doorlopend krediet langer alsmaar langer is geworden. Klanten die hun doorlopend krediet met stijgende variabele hoge rentes wel konden omzetten naar een persoonlijke lening zijn inmiddels van hun lening af.

Een klein deel van de klanten is geholpen. Nu de rest nog.

Halmar Wolfswinkel

Partner en Hoofd Realisatie

Auteur: Halmar Wolfswinkel

Halmar is oplossingsgericht, creatief en zeer efficiënt. Voor elk vraagstuk heeft hij een passende oplossing. Zoekt u naar een financiering voor een recreatiewoning, een auto, boot, caravan of de verbouwing van uw koophuis? Halmar denkt met u mee. Hij zorgt voor een snelle en foutloze afwikkeling en uitbetaling van uw lening.

Specialisatie binnen De Nederlandse Kredietmaatschappij – Realisatie van de geretourneerde contracten, het completeren, controleren en doorsturen van de complete kredietdossiers naar de banken.

‘Ik sta er persoonlijk voor garant dat u snel en veilig kunt beschikken over uw geld.’

Laden

Vertrouwd door velen

9,5

Trustpilot

Vrijblijvend offerte aanvragen