Gedupeerde ICS klant nog niet gecompenseerd
De klant centraal stellen is een mooi basisprincipe van een onderneming maar als ze hierin doorslaat is de klant uiteindelijk de dupe. Zeker als het gaat om het verlenen van kredieten op credit cards. ICS, International Card Services, van de ABN Amro heeft jarenlang aan overkreditering gedaan. Zij kwam vooral op voor de wens van de klant, extra krediet verstrekken, in plaats van beoordelen of de kredieten verantwoord waren.
Compensatieregeling voor gedupeerde klanten
Afgelopen november publiceerde het NRC een artikel over de overkreditering van het ICS aan haar klanten. De ICS gaf aan dat een compensatieregeling getroffen zou worden met de gedupeerde klanten. Het gaat om klanten die zij meer krediet hebben verstrekt dan financieel verantwoord was, met als gevolg soms (grote) onverantwoorde schulden.
Het NRC meldt verder in haar artikel dat de ICS de betreffende klanten met credit card schulden nog niet heeft gecompenseerd. De AFM heeft inmiddels een onderzoek gestart. De ICS riskeert een boete voor haar handelingen met het te makkelijk verstrekken van credit cards en de daarbij behorende kredietlimieten.
Oversluiten van leningen
Minister Dijsselbloem van Financiën signaleert bij banken vaker een beleid tekort schiet bij het verstrekken van kortlopende leningen, roodstand, debetstand, en limiet betaalrekening etc. Klanten kunnen makkelijk geld lenen maar het is ook de taak van de kredietverstrekker om ervoor te zorgen dat de klant hierdoor niet in de schulden komt. Klanten met schulden hebben vaak moeite om hieruit te komen vanwege de hoge rentetarieven. Het oversluiten van de lening of het krediet kan een oplossing zijn om uiteindelijk schuldenvrij te zijn als een regeling niet mogelijk is met de betreffende kredietverstrekker.
Als consument ben je zelf verantwoordelijk maar de AFM vindt dat de kredietverstrekker verregaande verantwoordelijkheid heeft.
Update 16-02-2017: ICS start in maart 2017 met het compenseren van gedupeerde ICS klanten